Followers

Friday, July 16, 2010

0
Kenangan Cinta Dulu-Dulu

Salam semua.. semoga sentiasa sihat seperti biasa. hiasilah hari anda dengan senyuman. kali ni aku nak share citer kenangan bercinta menggunakan surat zaman 80-90 an dulu. waktu aku masih dibangku persekolahan. tetiba terkenang balik bila aku dengar HOT fm bincangkan topik yang sama. gelak besar aku dengar. bila ingat balik kan aku senyum sorang. tp apa yang aku nak cerita ni aku dapat dan lihat apa yang berlaku di persekitaran aku sebab aku xpernah melaluinya. sian kan kat aku.. hahaha.. ada aku kesah~~. ada beberapa perkara yang aku ingat memang seronok dan selalu dipraktikkan olek kawan2 aku ketika berutus surat cinta di sekolah. check it out~~~1. Kertas

dulu aku perasan kan kawan2 aku yang nak tulis surat cinta ni kebanyakannya dorang akan ada satu kertas khas tau. siap beli kat kedai mamak dekat2 ngan sekolah. fulamak. kertas memang special habis. ada gambar2 kunun2 kiut. xpun ada yang bunga2. mana yang ada modal lebih ader plak yang jenis wangi2 punyer~~ kadang2 aku pun suka rembat ckit kertas dorg aku tulis surat bagi diri sendiri jela.. hahaha. tapi ni untuk yang budget tinggi la, anak tokey balak ker. standard nak pancing awek high maintenance punye~~ tp lau yg modal kureng tu paling koman pun dorang akan koyakkan tengah2 buku tulis. btol x aku cakap? nanti mulala buku tulis tu jadi nipis pastu tengah2 lopong. kan3..


2. Pen Kaler2

haa... yang ni pulak bab pen kaler-kaler. biasanya pompuan la suke kumpul benda ni. dulu masa sekolah rendah kan guna pensil 2B jek yang men korek sampai ketot pensil tu. baik2 panjang pensil tu trus jadi sepanjang jari kelingking jek. tapi yang tak bleh blah box pencil kembung, bukan sebab spare pensil 2B tu tp kembung sebab berlambak pen kaler2 yang ibarat pelangi tu. pen nila yang akan jadi penyeri surat cinta dorang tu. setiap satu baris satu kaler. kan banyak tu nak guna. x syokla kan lau guna pensil hitam putih jek. kunun2 pakwe baca senyum jek. padahal aku tengok naik berpusing kepala apa xnya kaler terang habis. kadang2 yang jenis pen murah tu kabur terus tulisan. tp pasangan dorg bleh senyum lagi baca surat tu. apa taknyer kekasih hati yang bagi. hehehehe


3. Lagu
yang ni aku suke sebab aku pun buat juga sekarang. memang tak lapuk la kan cara ni. sekurang-kurangnye kiter menyokong hasil seni karyawan kiter. hehehehe. bila surat cinta yang kawan aku dapat tebal giler kadang-kadang sampai bermuka-muka aku tau dah isi dia. confirm ada lagu. almaklumlah lirik lagu ni kan dah macam puisi. almaklumlah member bukan kaki jiwang yang keluarkan ayat bahasa terapung-apung tu, so apalagi, salin jela cantik2 lagu yang ada. pastu lukis bunga ckit-ckit kat tepi tu. kan senang. terkeluar isi hati. yang nak clash pun sama juga. bagi je lagu yang sedih2. hehehe. cuma beza sekarang xde hantar lirik ni, bagi lagu terus~~~ lagi feel kunun gitu.. tehee..
4. Perfume


kalau dah guna paper buku tulis berjalur-jalur biru tu confirmla bau pun bau stor. apatah lagi yang guna pensil takpun pen biru jek, memang xde seri langsung. nak pancing awek pun memang confirm bermimpi di siang hari je la.. so bagi nak menampakkan seri sebuah surat cinta, apalagi spray la perfume. spray kalau boleh nak hbskan satu botol. pastu bila buka suratnyer bau xyah citerla sampai bilik guru boleh bau, xpasal2 mengkantoikan diri sendiri. hehehe. tp xla sampai mcm tu cuma aku nak cakap yang surat tu memang confirm wangi giler. member dok sebelah boleh bersin seribu kali kowt sebab alahan. kan3.. betol tak aku cakap?

5. Bedak

yang ni memang aku nampak selalu dipraktikkan oleh mereka2 yang selalu mengutus surat cinta dulu2. kalau yang modal lebih tu bolehla bagi minyak wangi, tp kalau yang xde modal tu, apa lagi, bedak la jadi mangsa. lau bedak ni aku memang kurang berminat. sebab kalau dorang letak ckit xpe, ni letak bagai nak share ngan orang lain. pastu bila buka.. habis~~~ dengan orang berkedudukan 500 meter pun boleh terkena serpihannyer. boleh mengakibatkan marah ni. cuba korang bayangkan kalau bedak tu adalah sejenis serbuk yang dah dibaca untuk memikat orang. korang rasa berapa banyak orang yang jatuh hati dengan dia? memang ramai~~ takde ibarat pancing lagi dah, ni dah tahap guna jala tak pun pakai pukat tunda~~

6. Posmen

posmen ni sebenarnya ialah orang ketiga yang dibayar gaji khas untuk menyampaikan surat yang telah dikarang. biasanya digunakan oleh mereka yang jauh maksudnye kelas lain ker, sekolah lain ker. nanti posmen tu dapatla upah sepinggan nasi seminggu sekali. memang berbaloi2. syok jek kan.. sape tak nak makan free. tp yang xsyoknye pulak bila posmen ni tetiba plak sangkut ngan salah sorang. atoiyai~~ boleh mengakibatkan perang dunia kelima taw. tula.. sape suh korang guna posmen kan. hantar je la sendiri. boleh jumpe terus. kan sonok tu. pastu bila jd mcm ni mulala nak salahkan posmen tu. ni kira satu penghargaan la buat posmen dulu2 yang dah bertungkus lumus menyampaikan surat2 kepada 'majikan2' dorang.. hahahaha

7. Lipatan surat

lastly, hampir aku terlupa psl benda ni. part yang paling kreatif ntuk pasangan cinta dulu2. surat yang berbentuk segi empat tu boleh plak dilipat jadi berbentuk2. hari ni sampai surat dapat bentuk hati, esok jadi bentuk baju, pastu kapal, pastu burung, angsa.. macam-macamlah. aku bab origami ni memang aku fail. almaklumlah tangan bukan tangan lembut punyer, buat apa sume xjadi. memang aku kagum dengan mereka2 yang kreatif ini. kalau aku dapat surat yang macam tu memang aku xbuka sebab xreti nak lipat balik cantik2. hahahaha.. tapi masalahnye aku xpenah pun xdapat.. (^___^)

so caner? sama kan apa yang aku nampak dengan apa yang korang nampak dan laluinya. kadang2 aku rindu nak balik zaman sekolah. tapi hidup mana boleh undur kebelakang kan. sume kena maju ke depan. sekarang pun dunia dah moden. budak2 sekolah rendah dah pkai henpon seribu hinggit. mak oii.. aku pun pkai henpon murah jek. asal boleh mesej, kol, send mms, 3G dah ckup untuk menghilangkan rindu.. so, bila dah ada henpon.. surat2 ni sume dh x digunapakai lagi dah. sume pkai teknologi je skarang. nama pun zaman moden. kan3..

No comments:

Related Posts with Thumbnails